Testy opon – Szczegółowy test i wyniki

15 rok na rynku 15

Sklep internetowy - Gumisfutar.hu
Telefon: 8:00-17:00, [email protected]
Koszyce, Słowacja

TOP
hamburger
Koszyk
Koszyk

Powrót

TyreReviews

Test opon letnich Moottori 2025 205/55R16

2025 205/55 R16

Test opon letnich 205/55 R16 z fińskiego magazynu motoryzacyjnego Moottori.

Wyniki testów opon

Kolejność

Opona

1. miejsce

Nokian Hakka Blue 3

8. miejsce

Momo Outrum M20 Pro

Hamowanie na sucho [m]

Manewrowanie na mokro [s]

Hamowanie na mokrej nawierzchni [m]

Aquaplaning w linii prostej [Km/h]

Objętość [dB]

23.18
72.8
24.43
86.1
67.9
23.58
72.12
25.15
86.9
68.8
23.26
72.56
24.91
83.6
68.6
24.33
73.31
25.99
87.2
68.8
24
73.18
26.2
83.7
68.7
24.47
73.72
26.98
85.1
68.5
25.29
73.42
27.25
86.7
68.6
25.4
74
27.33
84.3
69.2
Test silnika - 01.png

Test z fińskiego magazynu motoryzacyjnego.

Oprócz znanych niemieckich magazynów motoryzacyjnych, czasami pojawiają się ciekawe testy opon z czasopism mniej znanych. W naszym kraju jest to oczywiście mniej znane zjawisko, gdyż zapewne niewielu kierowców decyduje się na testy w języku fińskim.
Tym razem fiński magazyn Moottori przetestował opony letnie klasy średniej. Do testu wybrali osiem marek znanych producentów. Osiągi opon letnich porównywano przede wszystkim z wynikami opon Nokian i Hankook, które w tym teście reprezentują kategorię „premium”, chociaż oficjalnie jeszcze do niej nie należą.

Testowane opony:

Nokian Hakka Niebieski 3
Hankook Ventus Prime 4
Zaleta BFGoodrich
Yokohama BluEarth GT AE51
Fulda EcoControl HP2
Gislaved Ultra Speed 2
Barum Bravuris 5HM
Momo Outrun M20 Pro

Te opony letnie albo reprezentują samego producenta, albo należą do grupy opon innej znanej marki.
Nokian, Hankook i Yokohama zajmują czołowe miejsca pod względem jakości w ofercie producenta. BFGoodrich należy do grupy Michelin, Fulda jest częścią GoodYear, Gislaved i Barum są częścią grupy Continental.
Opony MOMO są trochę outsiderem, bo jest to marka niezależna, ale jej produkcja odbywa się w fabryce innego producenta, a konkretnie w fabryce Sailun. Dlatego też krajem produkcji jest również Wietnam. Jednakże jest to trzecia najdroższa opona ze wszystkich przetestowanych.

Testowanie – dyscypliny:

Główny nacisk położono na nawierzchnie mokre. Przetestowano drogę hamowania, czas okrążenia i bezpośredni aquaplaning. Test hamowania przeprowadzono na suchej drodze, a w celu oceny komfortu oceniono hałas zewnętrzny.
Zwycięzcą testu okazał się Nokian Hakka Blue 3 (co jest mniej więcej regułą w fińskich testach), na drugim miejscu uplasował się BFGoodrich Advantage, a na trzecim miejscu uplasował się Hankook Ventus Prime 4.
Ogólne wyniki testów i ostateczna klasyfikacja opon letnich:

Pełne wyniki i klasyfikacje - table.png

Klasyfikacja opon letnich na podstawie testów:

Zwycięzcą testu opon letnich 205/55 R16 został Nokian Hakka Blue 3, który został zwycięzcą ogólnego testu z wynikiem 9,2. Posiada najkrótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, a także jest najcichszy. Nawet na mokrej nawierzchni opona wykazała się dobrą wydajnością i utrzymała się w środku stawki podczas aquaplaningu. Ogólnie rzecz biorąc, jest to opona letnia o zrównoważonych właściwościach jezdnych, która dzięki niskiemu poziomowi hałasu zapewnia przyjemny komfort jazdy.
BFGoodrich zajął drugie miejsce z wynikiem 9,0. Mimo że pokonał Hankooka, wyprzedził go tylko dwukrotnie we wszystkich dyscyplinach – na torze i w aquaplaningu. Jednak nawet to wystarczyło, aby wyprzedzić go o 0,1 punktu. Opona dobrze trzyma się drogi na mokrej nawierzchni, a jeśli chodzi o aquaplaning, to nie tylko pokonała oponę Fulda. Nadal utrzymywała trzecie miejsce podczas hamowania. Bycie częścią Michelin się opłaca, ponieważ w ten sposób BFGoodrich również korzysta z innowacji technicznych Michelin.
Hankook miał pecha, że nie zajął pierwszego miejsca w żadnej z dyscyplin, co pozbawiło go punktów. Wynik 8,9 dał mu trzecie miejsce. Zajmuje czołowe miejsca we wszystkich testach, nawet w kategorii hałasu, jest trzecim najcichszym urządzeniem, co zawsze było słabą stroną Hankooka. Musi jednak poprawić zdolność radzenia sobie z aquaplaningiem. Zajął ostatnie miejsce, co nie jest dobrą reklamą. Ogólnie rzecz biorąc, Hankook oferuje bardzo dobrą i zrównoważoną wydajność, którą doceni każdy kierowca.
Na czwartym miejscu znalazła się Fulda Eco Control 2 z 8,7 punktami. Przez większość czasu utrzymywał się w środku stawki, jednak w przypadku aquaplaningu, największą prędkość osiągnął na stojącej wodzie, co zapewniło mu pierwsze miejsce w tej testowanej konkurencji. Nie zaskoczyło mnie to negatywnie, ale nie zaskoczyło mnie też pozytywnie. Cena równoważy wydajność, a fakt, że należy do GoodYear, dodatkowo podnosi jego ocenę.
Yokohama, która zajęła piąte miejsce z notą 8,6, na zmianę rywalizowała w testach z Fuldą. Obaj oddychali sobie nawzajem, dopóki Yokohama nie wpadła w poślizg. Nie udało jej się dogonić Fuldy i zajęła miejsce za nią. Yokohama jest popularną marką w naszym kraju, być może trochę niedocenianą. Firma ma dużą konkurencję w postaci Hankooka, ale przy większym wsparciu marketingowym Hankook mógłby powoli ją nadrobić. Yokohama ma niskie opory toczenia, co pozwala kierowcom zaoszczędzić drogie paliwo.
Opony letnie Gislaved nie są w naszym kraju zbyt popularne. Zajęli szóste miejsce w teście z dorobkiem 8,4 punktów. Opony ze Skandynawii, które już należą do Continental, są eksportowane tylko do wybranych krajów, skąd są również odkupywane na Słowacji. Samochód mile zaskoczył swoją cichą pracą, zajmując drugie miejsce za Nokianem. W innych dyscyplinach był bardziej w drugiej połowie stawki. Jednakże jej osiągi są zrównoważone i plasują się w klasie opon średniej klasy ekonomicznej.
Z przyjemnością zobaczyliśmy oponę Barum w teście. Mimo że zajęła siódme miejsce z notą 8,3, to w jednym teście osiągnęła niezły wynik. Mowa tu o opanowaniu aquaplaningu, w którym zajęła drugie miejsce. Nawet w hałaśliwych warunkach udało mu się utrzymać w środku stawki, ale w innych testach nie było lepiej. Jego parametry techniczne są raczej przystępne cenowo, ale cena jest korzystniejsza w porównaniu z konkurencją.
Najnowsza opona letnia firmy MOMO, z wynikiem 8,1, jest przeznaczona raczej dla kierowców poszukujących ciekawej, rzadko używanej opony ze sportową historią. Nie wypadła zbyt przekonująco w teście, jej występ nie dorównywał innym. Mimo że w kwestii aquaplaningu wyprzedził marki Yokohama i Hankook, to negatywne wyniki zepchnęły go na sam dół ósemki testowanych aut. Wysoka cena również nie sprawia, że jest to atrakcyjna opona.

Wyniki poszczególnych testów:

Droga hamowania - wyniki - graph.png
Prowadzenie i aquaplaning - wyniki - graph.png

Podsumowując:

Jeśli przyjrzysz się wynikom testów dokładniej, zobaczysz, że różnice pomiędzy poszczególnymi oponami nie są duże. Wszystkie opony były tej samej klasy – średniej. I to znalazło odzwierciedlenie w różnicach. Hankook i Nokian to prawdopodobnie najbardziej znane marki na liście, ale Fulda, BFGoodrich, Baruma i Gislaved mają za sobą producentów premium i dlatego czerpią korzyści z ich innowacji, które, choć pojawiają się dopiero po kilku latach, z pewnością przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy.
Jeśli nie możesz zdecydować, które opony będą dla Ciebie bardziej odpowiednie, chętnie omówimy z Tobą wybór nowych opon i postaramy się zaproponować najlepszą alternatywę.
W naszym sklepie internetowym znajdą Państwo szeroką gamę różnorodnych opon letnich, zimowych i całorocznych, od klasycznych po prawdziwe opony terenowe, dzięki którym w nietypowym terenie mogą sobie Państwo pozwolić na znacznie więcej niż w przypadku zwykłych opon.
Chętnie doradzimy w wyborze opon w naszym sklepie stacjonarnym, a wymianę opon możesz wykonać w naszym serwisie oponiarskim.
Zapraszamy do odwiedzenia nas w Koszycach na ulicy Popradskiej (stacja paliw ORLEN) lub zadzwonienia pod numery: +421 (0) 55 78 99 273, +421 (0) 905 606 842

NAJLEPSZE OPONY W TEŚCIE

Doradca

tooltip
Asteelko

Cześć! Jestem twoim doradcą. Zawsze możesz mnie znaleźć pod ręką.

Otwórz doradcę

Ok, zamknij.