Powrót

Test opon letnich Auto Motor und Sport 2025 215/55R17
Magazyn auto motor und sport przeprowadził nowy test opon letnich, skupiając się na zrównoważonym rozwoju i ekonomii .
Wyniki testów opon
Kolejność
Opona
1. miejsce
2. miejsce
3. miejsce
4. miejsce
5. miejsce
6. miejsce
Insa Turbo EcoEvolution
Manewrowanie na sucho [b]
Manewrowanie na mokro [b]
zivotne-prostredie [b]
udrzatelnost [b]

Test opon letnich ze szczególnym uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.
Oprócz klasycznych testów opon, które koncentrują się na ogólnych właściwościach jezdnych oraz bezpieczeństwie jazdy w połączeniu z komfortem, przeprowadzany jest również test opon letnich, tym razem skupiający się na zrównoważonym rozwoju i ogólnym wpływie na środowisko.
Niemiecki magazyn AutoMotoSport wypróbował ten nowy kierunek w swoich testach i oprócz klasycznych testów przeprowadzanych na oponach, wziął pod uwagę również inne fakty, które miały pokazać, jak zrównoważona jest dana opona i jak duży wpływ ma ona na środowisko.
Przetestowano opony letnie zaliczane do tzw. kategoria samochodów turystycznych premium w rozmiarze 215/55R17, używana w pojazdach takich jak średniej wielkości sedany, kombi i kompaktowe SUV-y. Wybrano opony, które na etykiecie UE uzyskały ocenę co najmniej klasy B w kategorii oporu toczenia. Oprócz nowych opon, w teście uwzględniono także oponę bieżnikowaną, w celach porównawczych, ponieważ sam fakt, że była to opona używana, dawał jej dodatkowe punkty.
Warunki testu:
- Rozmiar : 215/55 R17
- Minimalny opór toczenia : etykieta UE „B”
- Pojazdy testowe : VW Passat, Audi Q2
Ocenione opony:
- Bridgestone Turanza 6
- Kontynentalny UltraContact NXT
- Falken i Ziex
- Goodyear EfficientGrip Wydajność 2
- Michelin e.Primacy
- Insa Turbo EcoEvolution (bieżnikowana)
Kryteria oceny:
- Droga mokra: 50%
- Droga sucha: 40%
- Środowisko: 10%
Ewaluacja z naciskiem na zrównoważony rozwój:
- Droga mokra: 40%
- Droga sucha: 20%
- Środowisko: 20%
- Zrównoważony rozwój (produkcja, logistyka, efektywność paliwowa): 20%

Kategoria specjalnych testów zrównoważonego rozwoju.
W tej ocenie testerzy starali się być jak najbardziej sprawiedliwi i wzięli pod uwagę różne aspekty mające wpływ na zrównoważony rozwój opony i jej oddziaływanie na środowisko - produkcję, transport i opory toczenia, które przeliczyli na zużycie paliwa.
Musieli więc dowiedzieć się, jakie metody i materiały są stosowane w produkcji, jaka jest odległość między fabryką a krajem, w którym sprzedawane są opony (krajem tym są oczywiście Niemcy, ponieważ jest to niemiecki magazyn motoryzacyjny) oraz jaki jest opór toczenia, na podstawie którego mogli jak najdokładniej obliczyć możliwe oszczędności paliwa.
Podczas samych testów stosowano paliwa minimalizujące ślad węglowy w jak największym stopniu.
Zwycięzcą w tej specjalnej kategorii testu została opona Michelin e.Primacy, która uzyskała doskonałą ocenę również dlatego, że jest produkowana innowacyjną metodą bezpośrednio w Niemczech. Samochód uzyskał również najlepszy wynik w kategorii oporów toczenia. Maksymalną liczbę punktów uzyskał za procesy produkcyjne, logistykę i oszczędność paliwa.
Na drugim miejscu znalazła się opona Continental UltraContact NXT, która miała nieznacznie gorsze opory toczenia (o 1% w porównaniu do Michelin), ale do jej produkcji wykorzystano materiały naturalne i nadające się do recyklingu – naturalną gumę, biokrzemionkę uzyskaną z popiołu z łusek ryżowych, przetworzone butelki PET.
Trzecie miejsce zajęła opona Falken e.Ziex, która w 29% składa się z materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów zrównoważonych, a także ma trzeci najniższy opór toczenia. Jako że jest produkowany w Turcji, musiał otrzymać ujemne punkty za logistykę.
Na czwartym i piątym miejscu znalazły się Bridgestone Turanza 6 i Goodyear EfficientGrip Performance2. Oba modele mają doskonałe parametry, ale nie udało im się przekonać do żadnych nowych metod ani procesów produkcyjnych. Odległość, jaką trzeba pokonać, nie jest duża, ale mimo to nie udało się uzyskać lepszej lokalizacji.
Opona Insa Turbo EcoEvolution miała przewagę, ponieważ była to opona bieżnikowana, a zatem materiał został w całości ponownie wykorzystany. Jednak pomimo otrzymania najwyższej oceny, samochód ten całkowicie zawiódł pod względem oszczędności paliwa. Opory toczenia były o 11,4% wyższe, w związku z czym samochód stracił prowadzenie w klasyfikacji generalnej i znalazł się na ostatnim miejscu.

Test na suchej nawierzchni:
Letnie opony Falken e.Ziex najlepiej sprawdziły się na suchej nawierzchni, hamując na dystansie 35,2 metrów z prędkości 100 km/h. Ostatnie miejsce zajęła bieżnikowana opona Insa Turbo EcoEvolution, do pokonania której potrzeba było jeszcze 6,4 metra.
Drugim testem była kontrola sterowności podczas jazdy po torze. Wynikiem oceny była najwyższa osiągnięta prędkość i Falken e,Ziex zwyciężył ponownie z wynikiem 107,4 km/h. Insa Turbo EcoEvolution ponownie znalazło się na ostatnim miejscu.
W obu testach Continental UltraContact NXT zajął drugie miejsce, tuż za Falkenem.

Test na mokrej nawierzchni:
Opona Continental UltraContact NXT najlepiej hamuje na mokrej nawierzchni na dystansie 31,5 metra przy prędkości 80 km/h. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się Falken i GoodYear z minimalnymi różnicami. Bridgestone jest czwarty z różnicą ponad 1 metra, a Michelin jest PIĄTY z rozstawem dłuższym o 4,5 metra. Na ostatnim miejscu znajduje się Insa, która ma pas startowy dłuższy o 11,1 metra od Continentala.
W kategorii prowadzenia prowadzą Bridgestone i Goodyear z taką samą wartością prędkości - 78,9 km/h. Jednak Falken i Continental trzymają się tej zasady, a różnica wynosi do 1 km/h. Michelin również tutaj zostaje w tyle, a Insa jest na końcu, mając najniższą prędkość.
W obu testach odporności na aquaplaning Bridgestone pokonał rywali. Na kolejnych miejscach uplasowały się GoodYear i Continental, które uzyskały identyczne wyniki w obu testach. Insa znów radzi sobie najgorzej.



Komfort i zużycie paliwa:
Najcichszą oponą w teście okazała się Michelin e,Primacy, której poziom hałasu wyniósł 70,5 dB. Na drugim miejscu znalazł się Continental, a na trzecim GoodYear.
Opona Michelin e,Primacy ma najlepszy opór toczenia wynoszący 5,7 kg/t. Wynik ten wzięto również pod uwagę przy przyznawaniu punktów za zrównoważony rozwój. Najgorszy wynik uzyskała Insa, która uzyskała wynik 10,4 kg/t, co miało istotny wpływ na jej ocenę zrównoważonego rozwoju.


Wynik:
Zwycięzcą został Continental UltraContact NXT, który również zrobił wrażenie w testach i zdobył wiele dodatkowych punktów za zrównoważony rozwój w specjalnym teście obejmującym logistykę, procesy produkcyjne i zużycie paliwa.
Na drugim miejscu, co może być zaskakujące, znalazł się Falken e.Ziex, który osiągnął dobre wyniki w testach i jest bardziej przystępny cenowo niż Continental. Ogólnie rzecz biorąc, test udowodnił, że chociaż opony bieżnikowane powinny otrzymać najwyższą ocenę w teście zrównoważonego rozwoju i ekologii, ich wyniki w ogólnych testach skupiających się na bezpieczeństwie i oszczędności paliwa dowodzą, że nie są one najodpowiedniejszą alternatywą dla pojazdów mechanicznych. Dużo wyższa oszczędność paliwa sprawia, że są to opony nieekologiczne, a słabe właściwości jezdne sprawiają, że są niebezpieczne.
Jeśli nie możesz zdecydować, które opony będą dla Ciebie bardziej odpowiednie, chętnie omówimy z Tobą wybór nowych opon i postaramy się zaproponować najlepszą alternatywę.
W naszym sklepie internetowym znajdą Państwo szeroką gamę różnorodnych opon letnich, zimowych i całorocznych, od klasycznych po prawdziwe opony terenowe, dzięki którym w nietypowym terenie mogą sobie Państwo pozwolić na znacznie więcej niż w przypadku zwykłych opon.
Chętnie doradzimy w wyborze opon w naszym sklepie stacjonarnym, a wymianę opon możesz wykonać w naszym serwisie oponiarskim.
Zapraszamy do odwiedzenia nas w Koszycach na ulicy Popradskiej (stacja benzynowa ORLEN) lub zadzwonienia pod poniższe numery telefonów:
+421 (0) 55 78 99 273, +421 (0) 905 606 842
NAJLEPSZE OPONY W TEŚCIE
Dostępne u nas
Zwycięzca TESTU

TEST Doskonały


Porównano
Porównywać
Nowy
Ten model ma już następcę - Pokaż następcę
Dostępność zgodnie ze stanem magazynowym podanym w szczegółach produktu. Cena zawiera podatek VAT.
Doradca
