Powrót

Recenzje opon Test opon zimowych
W teście opon zimowych 2023/24 przeprowadzonym przez Tyre Reviews przetestowano jedenaście popularnych modeli opon zimowych. Testy skupiały się na zachowaniu w różnych warunkach: na suchej drodze, na mokrej drodze i na śniegu. Ponadto analizowano również hałas, komfort jazdy i opory toczenia opon. Celem tego kompleksowego testu jest dostarczenie kierowcom informacji, które pomogą im wybrać opony zimowe najbardziej odpowiadające ich indywidualnym potrzebom.
Wyniki testów opon
Kolejność
Opona
1. miejsce
2. miejsce
3. miejsce
4. miejsce
5. miejsce
Goodyear UltraGrip Performance 3
6. miejsce
7. miejsce
8. miejsce
9. miejsce
10. miejsce
Falken EUROWINTER HS02 Pro
11. miejsce
12. miejsce
Hankook Kinergy 4S2
Manewrowanie na sucho [s]
Hamowanie na sucho [m]
Manewrowanie na mokro [s]
Hamowanie na mokrej nawierzchni [m]
Aquaplaning w linii prostej [Km/h]
sneh-manevrovanie [s]
sneh-brzdenie [m]
sneh-trakcia [s]
Opór toczenia [kg/t]
Na śniegu:
Test na śniegu wykazał, że dwie najwolniejsze opony z asymetrycznym bieżnikiem, Falken i Leao, wykazywały znaczną podsterowność. Giti i Continental były dobre, ale przejście między przyczepnością a poślizgiem było w ich przypadku nieco bardziej gwałtowne. Kumho, Bridgestone i Vredestein wypadły bardzo dobrze, przy czym Vredestein zaskoczył wyważeniem, a Bridgestone okazał się łatwiejszy w prowadzeniu. Hankook, Pirelli i Goodyear charakteryzowały się doskonałą przyczepnością, przy czym Hankook subiektywnie wypadł najlepiej, podczas gdy pozostałe opony były nieco ostrzejsze na granicy wytrzymałości. Michelin Pilot Alpin 5 po raz kolejny był w swojej własnej klasie, zapewniając doskonałe prowadzenie i będąc najszybszym. Całoroczna opona Hankook Kinergy 4S2 zajęła imponujące siódme miejsce, natomiast opona letnia charakteryzowała się znacznie słabszą przyczepnością i była wolniejsza.

Hankook nieznacznie wyprzedził Michelin w kategorii hamowania na śniegu, a Bridgestone znalazł się na trzecim miejscu. Opony całoroczne ponownie uplasowały się w środku stawki, a opony letnie znalazły się daleko za grupą.

Przyczepność na śniegu przywróciła przewagę Michelin, a Hankook ponownie pokonał resztę

W deszczu:
Wilgotność jest kluczowa dla opon zimowych, szczególnie w rejonach, gdzie zimy są długie i deszczowe. Bridgestone Blizzak LM005 okazał się najszybszy na mokrej nawierzchni i miał najlepsze hamowanie na mokrej nawierzchni, chociaż wypadł przeciętnie, jeśli chodzi o aquaplaning. Opony Michelin Pilot Alpin 5 i Continental WinterContact TS870P również wypadły znakomicie w obu dyscyplinach, jednak podobnie jak Bridgestone, nie sprawdziły się na głębszej wodzie. Hankook, Goodyear i Pirelli również świetnie poradziły sobie na mokrej nawierzchni, przy czym Pirelli wykazało się najlepszą odpornością na aquaplaning. Falken dobrze spisywał się na torze, miał doskonałe właściwości antypoślizgowe, ale hamował trochę gorzej. Giti dobrze się prowadziło, a zjawisko aquaplaningu było znacznie lepsze, jednak przyczepność podczas hamowania i prowadzenia była gorsza. Vredestein i Kumho byli słabsi, ale nadal dobrzy. Tanie opony Leao były kiepskiej jakości, zwłaszcza w samochodach z napędem na tylne koła, a przy hamowaniu, czyli na całej długości samochodu, były o 10% gorsze od poprzedniej opony. Ogólnie rzecz biorąc, Bridgestone jest najlepszy na mokrej nawierzchni, Pirelli na głębokiej wodzie, a Michelin i Continental są również doskonałe, podobnie jak Goodyear i Hankook.

Jak wspomniałem w moim teście opon całorocznych, nacięcia wymagane w oponach zimowych znacznie utrudniają hamowanie, co oznacza, że opona letnia była o wiele lepsza od pozostałych pod względem hamowania na mokrej nawierzchni i świetnie sobie radziła na mokrej nawierzchni. Samochód ten wykazywał się także zdecydowanie najlepszą odpornością na aquaplaning, co jest dobrym przypomnieniem o konieczności wymiany opon zimowych, gdy tylko miną chłodniejsze miesiące. Opona całoroczna została nieznacznie wyprzedzona przez znakomitą oponę Bridgestone w hamowaniu na mokrej nawierzchni, a jak widzieliśmy w teście opon całorocznych, opona całoroczna Hankook nie radziła sobie dobrze na głębszych fragmentach mokrej nawierzchni, ponieważ nie ma najlepszej odporności na aquaplaning. W efekcie nie była najszybsza na torze.

W warunkach suchych:
Hamowanie na suchej nawierzchni jest jeszcze trudniejsze w przypadku opon zimowych niż na mokrej, ponieważ działają na nie większe siły. W rezultacie opona letnia znów miała znaczną przewagę, lepszą o ponad 16% od najlepszej opony zimowej! Pomyśl o tym, gdybyś widział kogoś rozważającego jazdę na oponach zimowych latem...
Najlepszą oponą zimową pod względem hamowania na suchej nawierzchni okazała się opona Michelin, a tuż za nią znalazła się opona Continental. Goodyear, Giti i Kumho wypadli dobrze, przy czym Giti i Kumho osiągnęli jednakowy wynik, a Falken był nieznacznie gorszy. Pirelli, Bridgestone i Hankook, które dobrze wypadły w hamowaniu na mokrej nawierzchni, miały pewne problemy na suchej nawierzchni. Na podium znalazły się natomiast Vredestein i Leao.

Komfort:
Podobnie jak w przypadku testu opon całorocznych, pogoda nie pozwalała mi na obiektywny pomiar hałasu, ale obaj spędziliśmy sporo czasu na subiektywnej ocenie hałasu i komfortu na doskonałym torze testowym. Było kilka wyjątkowych opon, więc jeśli zależy Ci na komforcie, będziesz bardzo zadowolony z opon Bridgestone, Michelin, Continental, Goodyear i Falken, a z pozostałych najlepszy okazał się Hankook.

NAJLEPSZE OPONY W TEŚCIE
Dostępne u nas
Zwycięzca TESTU

TEST Doskonały


Porównano
Porównywać
Nowy
Ten model ma już następcę - Pokaż następcę
Dostępność zgodnie ze stanem magazynowym podanym w szczegółach produktu. Cena zawiera podatek VAT.
Doradca
