Testy opon – Szczegółowy test i wyniki

15 rok na rynku 15

Sklep internetowy - Gumisfutar.hu
Telefon: 8:00-17:00, [email protected]
Koszyce, Słowacja

TOP
hamburger
Koszyk
Koszyk

Powrót

TyreReviews

2025 Vi Bilägare Test letnich opon do pojazdów elektrycznych 235/55R19

2025 235/55 R19

Test opon letnich magazynu Vi Bilägare obejmował sześć opon w rozmiarze 235/55 R19, skupiając się na osiągach elektrycznych SUV-ów.

Wyniki testów opon

Kolejność

Opona

2. miejsce

Nokian Hakka Black 3

6. miejsce

Hifly HP801

Hamowanie na sucho [m]

Manewrowanie na mokro [s]

Hamowanie na mokrej nawierzchni [m]

Aquaplaning w linii prostej [Km/h]

43.9
71.4
42.7
91.7
42
71.9
41.6
84.9
42
72.9
42.9
86.6
42.9
72.3
44
82.9
42.9
72.2
43.9
81.6
46.6
73.8
47.8
88.5
Kia EV6-02.png

Test opon letnich do elektrycznych SUV-ów

Testy opon letnich trwają w najlepsze, a nawet mniej znane magazyny motoryzacyjne zasługują na coraz większą uwagę, np. fiński Vi Bilägare, który przeprowadził test opon letnich, skupiając się na elektrycznych SUV-ach. Samochody elektryczne traktują opony inaczej niż samochody ze standardowym silnikiem spalinowym. Wynika to głównie z większej masy pojazdu i innego rozkładu masy. Kolejnym czynnikiem jest szybsze przyspieszanie i hamowanie.
Testowane opony letnie to standardowe opony dostępne na rynku wtórnym, ale są certyfikowane do samochodów elektrycznych. Dla porównania, magazyn zdecydował się włączyć do testów opony OE — o dokładnych specyfikacjach podanych przez producenta pojazdu. Były to oryginalne opony dla Volvo i VW. Ciekawy pomysł, ale wyniki mogą być nieco mylące, ponieważ pojazdem testowym była Kia EV6 (pojazd elektryczny), a niektóre testy przeprowadzono nawet z Teslą Model Y. Ponieważ opony OE były przeznaczone dla VW i Volvo, mogły zachowywać się inaczej w innych samochodach. Z drugiej strony, są to opony przeznaczone do SUV-ów i testowano je w dwóch różnych specyfikacjach, więc wyniki nie powinny się znacznie różnić. Porównując wyniki, brano pod uwagę ocenę tylko jednej opony OE.
Testy odbywały się w Hiszpanii, niedaleko Madrytu, i choć jak na ten region było tam stosunkowo zimno (ok. 10°C), nie zapominajmy, że był to test fiński, a taka temperatura jest powszechna w tym kraju wiosną i jesienią.

Testowane opony:

Oprócz porównania standardowych opon i wyłonienia zwycięzcy, odbyła się również rywalizacja pomiędzy oponami OE i standardowymi. Jak wspomnieliśmy wcześniej, opony samochodów elektrycznych muszą wytrzymywać większe obciążenia we wszystkich kategoriach jazdy, dlatego wszyscy byli ciekawi, jak opony produkowane standardowo dla szerokiej gamy pojazdów sprawdzą się w porównaniu z oponami produkowanymi na podstawie szczególnych wymagań producentów pojazdów.
Testerzy celowo nie podają nazw producentów testowanych opon EO. Jak widać z wyników, producenci ci mogą spotkać się z krytyką, ale nie powinna ona spadać na nich, lecz na głowy producentów pojazdów, którzy ustalają specyfikacje dotyczące produkcji opon.

Test 235-55-19 - Tabela danych opon.png

Suche – testy hamowania i prowadzenia

Test będzie obejmował wiele dyscyplin, które kierowca pojazdu będzie oceniał subiektywnie. W tym przypadku punkty przyznawane są w skali od 1 do 5, gdzie im więcej, tym lepiej.
Zarówno Pirelli Scorpion, jak i Nokian Hakka Black 3 wypadły najlepiej podczas hamowania na suchej nawierzchni. Obie opony mają identyczną drogę hamowania. Tym razem w tabeli znalazła się opona OE VW, która miała o 2,4 metra dłuższą drogę hamowania niż najlepsze opony letnie. Opona EO firmy Volvo wypadła nieco lepiej, ale nadal pozostaje w tyle za oponami klasy premium.
W kategorii prowadzenia najlepsze okazały się Continental PremiumContact 7 oraz Michelin Pilot Sport 4 SUV, które zdobyły łącznie 5 punktów. Spośród opon OE, w tabeli uwzględniono opony OE VW, które otrzymały jedynie 2 punkty. Opona Volvo EO wypadła nieco lepiej i otrzymała 3 punkty (nie ma ich na wykresie).

Test 235-55-19 - Wykres Sucho.png

Mokra nawierzchnia – hamowanie, prowadzenie i testy na torze (torowym)

Zwycięzcą w testach hamowania na mokrej nawierzchni okazał się Nokian Hakka Black 3 z drogą hamowania wynoszącą 41,6 metra. Jednak zarówno Michelin, jak i Pirelli depczą mu po piętach, a różnica jest minimalna. Opony OE nadal nie radzą sobie najlepiej i walczą o przedostatnie miejsce z tanimi oponami Hilfi. Droga hamowania EO VW jest o 5,5 metra dłuższa niż w przypadku Nokiana. EO Volvo jest lepsze i różnica wynosi 3,2 metra.
Jeśli chodzi o prowadzenie, opona Michelin Pilot Sport 4 pokonała wszystkich i była najszybsza na torze. Na kolejnych miejscach znalazły się Nokian, Continental i GoodYear. Opona OE Volvo została sklasyfikowana jako najgorsza opona premium, ale opona EO VW była zdecydowanie najgorsza, dlatego w tym teście oryginalne opony znalazły się na ostatnim miejscu.
Podczas jazdy po mokrym torze najlepiej spisały się opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. W tym przypadku mierzona jest przyczepność boczna, a różnice czasów są minimalne. Ale mimo to opony OE osiągnęły takie wyniki, że obie plasują się na przedostatniej pozycji. Nie były w ogóle przekonujące i pokonały jedynie tanie opony budżetowe.

1.png
2.png
3.png

Aquaplaning

Najwyższą prędkość bez utraty kontaktu z drogą osiągnął SUV Michelin Pilot Sport 4. Konkurowała z nią tania opona Hilfi, lecz ze stosunkowo dużą stratą. Na ostatnim miejscu znajdują się opony referencyjne OE. Jak widać, dobre właściwości jezdne nie są priorytetem producentów pojazdów.

Test 235-55-19 - Wykres Aquaplaningu.png

Komfort i hałas:

W miarę jak przechodzimy od testów bezpieczeństwa do strefy komfortu, opony OE zaczynają się poprawiać.
Subiektywna ocena komfortu jazdy dała oponom Pirelli Scorpion oraz taniemu Hifly HP801 najwięcej punktów – 5. Opony OE otrzymały konsekwentnie po 4 punkty, a zaczyna być jasne, na jakie cechy producenci pojazdów skupili swoją uwagę.
Najcichszą oponą letnią okazała się Nokian Hakka Black 3 ze specjalną technologią SilentDrive, która otrzymała 5 punktów. Oryginalny Volkswagen otrzymał 4 punkty, a oryginalny Volvo o jeden punkt mniej – 3 punkty.

Test 235-55-19 - Wykres komfortu i hałasu.png

Wniosek z testu:

Sam test pokazał nam, że producenci pojazdów stawiają przede wszystkim na niski poziom hałasu i niskie opory toczenia, co przekłada się na lepsze przebiegi opon. Niestety, nie przywiązuje się zbyt dużej wagi do takich aspektów bezpieczeństwa jazdy, jak droga hamowania czy prowadzenie. Jest to logiczne, gdyż niskie opory toczenia oznaczają również słabą przyczepność. Producenci próbują rozwiązać tę przeszkodę, stosując nowe związki i technologie. Jak widać w przypadku opon OE, być może ze względu na duży nacisk na niską cenę przy oryginalnej produkcji, dostarczanych jest mniej materiałów wysokiej jakości. W każdym razie, na podstawie tych testów, powinniśmy bardziej polecać standardowe opony letnie z certyfikatem EV niż opony letnie ze specyfikacjami przeznaczonymi specjalnie do danego modelu pojazdu. Ale bądź ostrożny, ponieważ istnieją pojazdy elektryczne i samochody klasy premium, w których specyfikacja OE jest naprawdę niezbędna. Jeśli założysz inne opony, możesz mieć problem z zamianą na oryginalne felgi.

Jeśli nie możesz zdecydować, które opony będą dla Ciebie bardziej odpowiednie, chętnie omówimy z Tobą wybór nowych opon i postaramy się zaproponować najlepszą alternatywę.
W naszym sklepie internetowym znajdą Państwo szeroką gamę różnorodnych opon letnich, zimowych i całorocznych, od klasycznych po prawdziwe opony terenowe, dzięki którym w nietypowym terenie mogą sobie Państwo pozwolić na znacznie więcej niż w przypadku zwykłych opon.
Chętnie doradzimy w wyborze opon w naszym sklepie stacjonarnym, a wymianę opon możesz wykonać w naszym serwisie oponiarskim.
Zapraszamy do odwiedzenia nas w Koszycach na ulicy Popradskiej (stacja benzynowa ORLEN) lub zadzwonienia pod poniższe numery telefonów:

+421 (0) 55 78 99 273, +421 (0) 905 606 842

NAJLEPSZE OPONY W TEŚCIE

Doradca

tooltip
Asteelko

Cześć! Jestem twoim doradcą. Zawsze możesz mnie znaleźć pod ręką.

Otwórz doradcę

Ok, zamknij.