Powrót

Recenzje opon Test opon terenowych na śniegu
W sezonie 2023/24 najlepszymi oponami terenowymi są te, które łączą w sobie właściwości terenowe z osiągami zimą.
Po zeszłorocznym teście dziewięciu opon całorocznych na drogach utwardzonych i w terenie, poddaliśmy siedem z nich pełnemu testowi na śniegu i zestawiliśmy je z jedną z najlepiej ocenianych opon.
Wyniki testów opon
Kolejność
Opona
1. miejsce
2. miejsce
Firestone Destination AT2
3. miejsce
4. miejsce
Toyo Open Country AT III
5. miejsce
Continental TerrainContact AT
6. miejsce
7. miejsce
sneh-manevrovanie [s]
sneh-brzdenie [m]
sneh-trakcia [s]
Testowanie opon zimowych: Czego się dowiedzieliśmy?
Podczas jazdy po śniegu ujawniły się trzy grupy opon. Można by założyć, że opony bez oznaczeń określających przyczepność na śniegu znalazły się w grupie najwolniejszych, ale byłoby to błędne. Dwiema najwolniejszymi oponami w tej grupie były Goodyear, który nie ma oceny odporności na śnieg, i Pirelli, która ma ocenę odporności na śnieg!
Goodyear prowadził się naprawdę dobrze, dobrze się komunikował, ślizgał się stopniowo, ale miał nieco gorszą przyczepność w porównaniu z najlepszymi oponami, co spowalniało go o około 12% na okrążenie. Pirelli było trudniejsze w prowadzeniu, zwłaszcza że tylna część dość szybko oderwała się na bok i trudno było ją odkręcić. Kolejną grupę opon tworzyły opony niesklasyfikowane jako przeznaczone do jazdy zimą. Continental niemal dorównał oponom zimowym Toyo i Yokohama, z których każda była o mniej niż 1% i 5% od najlepszych.

Ostatnią parą opon były Firestone i BFGoodrich. Były tak blisko, że przetestowałem je po raz drugi i poprosiłem innych kierowców o sprawdzenie, a wszystko potwierdziło wynik. BFGoodrich miał niewielką przewagę prędkości nad nami wszystkimi, ale Firestone zrobił wrażenie. Podczas jazdy te opony odczuwało się zupełnie inaczej, sprawiały wrażenie, jakby opony BFGoodrich zostały opracowane z myślą o bezpieczeństwie. Wydawało się, że miał najlepszą przyczepność i hamowanie na prostej w tej grupie, był okropny przy hamowaniu na prostej, co potwierdzę w kolejnych testach trakcji i hamowania, i domyślnie wchodził w podsterowność. Wszystkie funkcje są bardzo bezpieczne.
Chociaż Firestone nie dorównywał BFGoodrich pod względem przyczepności, to jazda nim sprawiała mi więcej frajdy, bo chociaż samochód szybko wchodził w nadsterowność, a pierwsza część poślizgu była dość szybka, można było łatwo utrzymać pojazd pod dużym kątem odchylenia i poczuć się jak bohater. To prawdopodobnie pomogło w uzyskaniu lepszego czasu okrążenia i wywołało uśmiech na mojej twarzy. Oczywiste jest, że nie jest to przydatna cecha na drodze, dlatego BFGoodrich wyraźnie wygrywa w klasyfikacji generalnej pod względem czasu okrążenia i subiektywnego poziomu bezpieczeństwa, ale Firestone jest bardzo blisko i jest naprawdę sprawną oponą.

A co z oponami całorocznymi i zimowymi?
Przetestowałem opony całoroczne Michelin Defender LTX oraz BFGoodrich, aby sprawdzić, jak duża jest różnica między najlepszą zimową oponą terenową a bardzo dobrą oponą całoroczną. Różnica istniała, ale była mniejsza niż różnica między dobrymi i złymi oponami terenowymi, gdyż Defender znalazł się pomiędzy Firestone i Toyo! Nie zapominajmy, że Defender LTX nie jest przystosowany do jazdy po śniegu, więc ogólnie rzecz biorąc uważam, że sprawdził się wyjątkowo dobrze. Żadnych nieprzyjemnych objawów podczas jazdy, trzeba było tylko trochę wolniej wykonywać wszystkie polecenia. Nawet hamowanie sprawiało przyjemność. Ciekawe będzie, jak sprawdzi się w testach trakcji i hamowania.
I na koniec, czy opona terenowa z homologacją śniegową może zastąpić oponę zimową? Odpowiedź brzmi, i muszę z przykrością to stwierdzić, absolutnie nie. Być może zapewniłem oponom zimowym niesprawiedliwą przewagę, stosując jedne z najlepszych w tym segmencie opon, Michelin X-Ice Snow SUV, ale przyczepność była nie z tej ziemi. Hamowanie było imponujące, ale ilość dodatkowej przyczepności, jaką uzyskaliśmy we wszystkich kierunkach, była po prostu nie do opisania.

Niespodzianki:
- Wbrew oczekiwaniom nie wszystkie opony zimowe są jednakowo dobre. Goodyear (bez oznaczeń zimowych) wypadł lepiej niż Pirelli (z oznaczeniami zimowymi).
- Continental (bez oznaczeń zimowych) prawie dorównał zimowym Toyo i Yokohamie.
Występy:
- Yokohama nieco lepsza na zakrętach.
- Toyo przeciętne, ale wystarczające.
- BFGoodrich: Bezpieczny, doskonała przyczepność i hamowanie.
- Firestone: Więcej frajdy, kontrolowana nadsterowność, ale mniej bezpieczne.
Porównanie:
- Michelin Defender LTX (całoroczne) zaskakująco dobre wśród opon zimowych.
- Michelin X-Ice Snow SUV (zimowa): Nieporównywalnie lepsza przyczepność i hamowanie.
Wniosek:
- Opony zimowe nadal są najlepsze na śniegu.
- Opony całoroczne nie mogą w pełni zastąpić opon zimowych.
NAJLEPSZE OPONY W TEŚCIE
Dostępne u nas
Zwycięzca TESTU

TEST Doskonały


Porównano
Porównywać
Nowy
Ten model ma już następcę - Pokaż następcę
Dostępność zgodnie ze stanem magazynowym podanym w szczegółach produktu. Cena zawiera podatek VAT.
Doradca
