
Etykietowanie opon – etykieta UE na oponach
Etykietowanie - etykietowanie opon zgodnie z normami UE
Etykieta UE na oponach zawiera ważne informacje o poszczególnych oponach z perspektywy bezpieczeństwa i wpływu na środowisko. Pomoże to porównać opony pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, oszczędności paliwa i hałasu.
Rozporządzenie (UE) 2020/740, które zmienia sposób etykietowania opon, wejdzie w życie w maju 2021 r.

Co zmieniło się od 1 maja 2021 r.?
1. Kod QR – wszystkie informacje o oponie, które zostały przesłane do Europejskiej Bazy Danych Produktowych, będą dostępne do pobrania za pomocą kodu QR na etykiecie opony.
2. Nowe symbole energetyczne lepiej wskazują, że oszczędność paliwa dotyczy zarówno pojazdów z silnikiem spalinowym, jak i pojazdów elektrycznych.
3. Skala ocen została zawężona do A–E, zamiast starej skali A–G.
4. Poziom hałasu będzie również oznaczony literami od A do C. Dopuszczalne będą poziomy A i B, poziom C nie będzie dozwolony. Podana zostanie również wartość liczbowa w dB.
5. Dodany zostanie symbol oznaczający stosowanie opon zimowych – symbol alpejski. Tutaj pojawia się nowość, gdyż dodano symbol - lodowy stalagmit, który oznacza oponę, która może być używana na oblodzonych nawierzchniach - a więc w trudnych warunkach zimowych (z metalowymi kolcami).
Przyczepność na mokrej nawierzchni:
Zdolność opony do utrzymania kontaktu z mokrą nawierzchnią nazywa się przyczepnością na mokrej nawierzchni. Europejska ocena w tym zakresie koncentruje się przede wszystkim na właściwościach hamowania opony na mokrej nawierzchni. Cecha ta klasyfikowana jest w klasach od A do E. Opony o doskonałej przyczepności na mokrej nawierzchni mogą skrócić drogę hamowania na mokrej nawierzchni podczas gwałtownego hamowania. W sytuacjach krytycznych nawet kilka metrów może odegrać decydującą rolę.
Ważne: Podczas jazdy zawsze zachowuj zalecaną bezpieczną odległość hamowania.
*Uwaga dotycząca pomiaru: Badania przeprowadza się zgodnie z metodologią określoną w Regulaminie EKG ONZ nr 117 . Należy pamiętać, że droga hamowania może się różnić w zależności od stylu jazdy i innych czynników.

Oszczędność paliwa:
Czy wiesz, że opony mogą mieć wpływ nawet na jedną piątą całkowitego zużycia paliwa przez Twój samochód? Wybierając opony o wysokim poziomie oszczędności paliwa, możesz pokonać dłuższe dystanse na jednym baku paliwa, redukując jednocześnie emisję dwutlenku węgla. Oszczędność paliwa w przypadku opon oceniana jest w skali od A (najlepsza oszczędność paliwa) do E (najgorsza oszczędność paliwa), w zależności od ich oporu toczenia. Pomiędzy sąsiednimi klasami zużycie paliwa wzrasta średnio o około 0,1 litra na każde sto przejechanych kilometrów. Mówiąc prościej, opony o niskim oporze toczenia wymagają mniej energii do obracania się. Efektem jest niższe zużycie paliwa i ochrona środowiska.

Ocena hałasu:
Przy ocenie opon Unia Europejska bierze również pod uwagę hałas zewnętrzny, jaki opony wytwarzają w czasie jazdy. Wybierając opony o niskim poziomie hałasu, możesz przyczynić się do zmniejszenia hałasu w swoim otoczeniu. Hałas dzieli się na trzy klasy: A, B i C. Poziom hałasu emitowanego przez oponę podczas toczenia jest mierzony w decybelach (dB), a konkretna wartość jest podana na dole etykiety informacyjnej. Opony ciche osiągają wartości pomiędzy 67 a 71 dB. Maksymalny poziom hałasu mieści się w przedziale 72–77 dB. Ważne jest, aby wiedzieć, że nawet niewielka różnica w decybelach oznacza zauważalną zmianę poziomu hałasu. Przykładowo, wzrost hałasu o zaledwie 3 dB oznacza w rzeczywistości podwojenie hałasu zewnętrznego generowanego przez oponę.
